Laman ini diwujudkan khas untuk berkongsi karya-karya dari Musafir Cinta Ilahi dan sahabat-sahabat blogger buat tatapan semua. Semoga kisah-kisah yang dimuatkan memberi manfaat dan mendekatkan lagi diri kita dengan Allah SWT. Selamat membaca. (:

Sunday, 4 November 2012

Cerpan : Abu Hanzalah [8-Akhir]



Bahagian 8
[1][2][3][4][5][6][7][8-Akhir]

Ketukan pintu diiringi salam kedengaran dari luar. Hanzalah bangun lalu memulas tombol pintu yang berkunci. Sebaik daun pintu dibuka, terjengul kepala Khalid bersama dua orang lelaki berbaju kurung dan berkain pelikat.

"Eh, ni mesti enta lupa nak bawa kunci lagi ni." ujar Hanzalah pada roomatenya. Khalid hanya mampu tersenyum menampakkan barisan giginya yang tersusun rapi.

Kenal benar dia dengan Khalid. Selalu saja kuncinya tertinggal. Pernah suatu hari tu, Hanzalah terpaksa bergegas balik ke kolej asrama semasa sesi kuliah gara-gara Khalid tertinggal kunci sewaktu dia ke bilik mandi. Untuk Khalid ke fakulti memang takla kerana di badannya hanya tersarung kain pelikat sahaja. Nasib baikla jiran sebelah bilik mereka masih ada, dapatlah Hanzalah memberi mesej kepada Hanzalah melalui henset jiran bilik mereka. Bila kenang balik, rasa nak ketawa pun ada.

"Adik abang pun ada." Hanzalah menepuk-nepuk bahu Razif, adik usrahnya. Razif membalasnya dengan senyuman.

"Tadi ana selisih Razif ni kat kafe. Kebetulan dia nak ziarah enta, jadi ana ajakla dia sekali." ujar Khalid.

Mereka membentuk halaqah kecil di tengah-tengah ruang bilik yang kosong yang menjadi kebiasaan mereka untuk menjalankan usrah atau berkongsi ilmu. Khalid meminta adik usrahnya, Hairi membuka sesi halaqah tersebut.

 Khalid bersama-sama Hanzalah cuba memahamfamkan Hairi dengan topik akidah yang disentuh pada sesi ini. Manakala Razif pula, lebih banyak mendengar kerana tajuk ini sudah dikupas oleh naqibnya iaitu Hanzalah. Hairi memberikan respon positif setiap kali perbincangan di jalankan. Dia tidak segan untuk bertanya jika dia tidak tahu tentang sesuatu perkara.

Sebelum mengakhiri halaqah tersebut, sempat Hanzalah mengingatkan kedua-dua mad'u di depannya itu bahawa ilmu akidah ini tidak cukup untuk dikupas dalam masa yang singkat ini. Dalam mempelajari ilmu ini, kita perlu berguru dengan orang yang faqih dalam bidang tersebut. Tidak cukup hanya dengan membaca buku-buku, facebook atau blog.

Mereka berdua mengangguk faham. Bagi Razif, sememangnya setiap kali sebelum berakhirnya usrah dengan naqibnya itu, Hanzalah selalu mengingatkan dia tentang ini. Selepas menutup halaqah, Razif berbual-bual sebentar dengan Hanzalah sementara Hairi meminta diri terlebih dahulu kerana ada kerja katanya. Selepas berbual sekejap, Razif pula mengundurkan diri. Khalid mendapatkan Hanzalah.

"Hanzalah, enta ingat tak dulu ana pernah merungut tentang Hairi?"

Hanzalah termenung sekejap. "Owh..ingat..ingat.."

"Masa tu entalah yang bagi semangat kat ana agar jangan putus harapan pada budak Hairi tu. Kalau ikutkan ana memang nak 'give up' dah." ujar Khalid.

"Alhamdulillah, berkat kesabaran enta ditambah pula dengan doa, Allah lembutkan juga hati Hairi tu. Semuanya dengan izinNya. Dia berhak memberi hidayah kepada sesiapa saja Dia kehendaki."

"Betul cakap enta tu. Sebagai seorang daie kita tidak seharusnya cepat berputus asa dan tidak memilih mad'u. Ana sedar pada mulanya ana sudah tidak meletakkan harapan pada Hairi kerana sikapnya itu. Silap ana." ujar Khalid agak kesal.

"Yang dah lepas tu biarlah. Allah mahu memberi iktibar buat enta, ana dan kita semua. Kita hanya mampu menyampaikan tetapi yang menarik dan memberi hidayah kepada mereka hanya Allah Subhanahu wataala." balas Hanzalah.

"Syukran Hanzalah. Hmm, enta ada nak beritahu ana sesuatu tadi kan? Apa dia?" soal Khalid sejurus teringat yang Hanzalah mahu memberitahunya sesuatu.

Hanzalah diam sejenak. Sememangnya dia mahu khabarkan berita ini kepada Khalid selepas saja adik usrah mereka berlalu. Tapi entah kenapa malu pula rasanya nak diberitahu kepada Khalid.

"Eh..senyap pula. Kenapa ni? Enta nak kahwin ea?" gurau Khalid, bibirnya ketawa kecil.

Hanzalah tersentak mendengar kata-kata Khalid, mukanya di hala ke arah Khalid. Dengan tenang dia berkata, "Naam. Ana mahu mendirikan baitul muslim."

Kali ini Khalid pula terlopong. 'Biar betul!'

"Ish..enta ni tutupla mulut tu. Mata tu tak perlulah nak dibesarkan, ana ni kat depan enta je." Hanzalah ketawa kecil melihat reaksi sahabatnya itu.

"Betul ke? Dah ada calon?"

"Iye, Khalid. Walimahnya dua bulan lagi."

"MasyaAllah, sahabat ana ni dalam diam rupanya berisi. Ana tumpang gembira. Nampaknya tinggal ana sorang sajalah yang membujang.hehe.." ujar Khalid dengan nada gurauan.

"Perancangan Allah, Khalid. Ana pernah jumpa muslimat ni dua kali je melalui Ustaz Rifqi. Melaui isteri ustaz, ana dapat gambaran serba sedikit tentang muslimat tersebut dan ana yakin dengan ustaz dan isterinya. Alhamdulillah, setelah solat istikharah, ana tenang dengan pilihan ini. Tolong doakan semuanya berjalan lancar." ujar Hanzalah.

"InsyaAllah, ana doakan yang terbaik buat enta."

Hanzalah sendiri tidak menyangka secepat ini majlis perkahwinannya. Pertemuan dengan ustaz temph hari, adalah ingin menyampaikan hasrat sorang muslimat kepadanya. Dia berasa sangat tidak layak untuk mendapatkan tempat di mata dan di hati muslimat tersebut. Tetapi dia tidak menceritakan kepada sesiapa pun bahawa muslimah itu yang mentaqdim dirinya.

Setelah berbincang dan diberi tempoh masa, pertemuan diaturkan. Hanzalah bertambah yakin dengan pilihan yang dibuatnya. Pada mulanya, Hanzalah mahu kahwin selepas mendapat pekerjaan memandangkan pihak perempuan ahu menetapkan dua bulan dari tarikh tersebut. Yang mejadi kegusaran Hanzalah adalah, dia baru menamatkan ijazahnya. Bagaimana mahu membina keluarga kalau ekonomi pun belum stabil lagi.

Dengan sokongan dan bantuan yang dihulurkan oleh ustaz Rifqi juga hasil perbincangan keluarga Hanzalah dengan pihak perempuan, akhirnya Hanzalah bersetuju.

'Semoga Allah redha.' bisik Hanzalah di dalam hati.

~~~~

3 bulan kemudian...

"Sumayyah..terima kasih."

"Kenapa?"

"Sebab hadir dalam hidup abang.. "

Senyap.

"Hmm, patutnya Sumayyah yang berterima kasih pada abang."

"Kenapa?"

"Sebab..sebab..hmm sebab abang terima hasrat Sumayyah." ujar Sumayyah malu-malu.

Hanzalah tersenyum. Memang benar, Sumayyah yang menyampaikan hasratnya kepadanya dulu melalui isteri ustaz Rifqi. Alhamdulillah, sekarang mereka sah menjadi suami isteri. Bagi Hanzalah pula kehadiran Sumayyah, isterinya yang tercinta mungkin pengubat duka yang Allah hadiahkan setelah orang yang tersayang satu-satu pergi meninggalkannya.

"Kalau macam tu, kita kena sama-sama berjanji."

"Janji apa bang?"

"Bahawa kita kena saling membantu, saling memahami, saling menasihati, saling mempercayai dan saling memperbaiki segala kekurangan dalam diri kita. Supaya hubungan yang kita bina ini mudahan mendapat redha daripadaNya."

"Baik bos!" Sumayyah patuh.

"Tapi Sumayyah ada satu permintaan.. " ujar Sumayyah lagi.

"Apa dia?" soal Hanzalah.

"Err, nanti abang tolong ajar Sumayyah masak sampai Sumayyah 'terror' boleh? Sebab Sumayyah tak mahu jadi macam haritu." ujar Sumayyah segan.

Hanzalah teringat kembali masa sehari bergelar suami isteri. Kecoh kat dapur Sumayyah mahu menyediakan makanan tengahari. Agak tak menjadila masakannya. Sememangnya sebelum kahwin dia sudah dikhabarkan bahawa Sumayyah tidak mahir dalam memasak. Tapi dia tak kisah, sebab hal memasak boleh belajar.

"Ok, no problem!" ujar Hanzalah sambil tersenyum menampakkan barisan giginya yang kemas tersusun.

Dan Sumayyah, sudah pastilah dia sangat bersyukur kerana dikurniakan suami seperti Abu Hanzalah yang baginya cukup merendah diri dan seorang yang penyabar. Lebih-lebih lagi dirinya masih banyak yang kurang tetapi Hanzalah sudi menghulurkan tangan untuk bersama-sama mengajaknya menuju ke gerbang syurga. Semoga Allah merahmati hubungan ini. InsyaAllah.

::TAMAT::

Terima kasih pada yang sudi membaca (:



2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni ana khaskan utk berkarya sahaja..
      Blog stu lg dh brcmpur..

      Delete

About Me

My photo

Islah Nafsak, Wad'u Ghairak Ya Allah, sertakan redhaMu bersamaku (: